Frank Madsen
Site Admin Tilmeldt: 16 Nov 2003, 12:02 Indlæg: 7388 Bopæl: Birkerød
En internetpirat under pseudonymet "LordOleg" har for to uger siden lagt over 100 dansksprogede tegneseriealbum op på The Pirate Bay, hvorfra de kan downloades gratis, uden at forfatterne eller tegnerne modtager en krone for deres arbejde. Til gengæld modtager de sites, der linker til det ulovlige materiale, masser af annoncekroner for bannerannoncering.
LordOleg skrev:
Denne samling indeholder alle tidligere \'Danish Comics 1-6\' plus nye, jeg har scannet siden. Jeg har valgt at tage alle de danske tegneserier med, som jeg har, også selvom jeg ikke selv har scannet dem alle. En stor tak til Data9724 som, ud over mig, vist er den eneste, der scanner danske tegneserier. ..og endnu engang stor tak til tegnere og forfattere - og jeg har selv købt dem
Blandt de mange album, LordOleg har scannet ind, er danske titler som Sussi Bechs "Aida Nur" og "Nofret" samt Niels Søndergaards "Dimensionsdetektiven", heriblandt bind 4, der udkom for blot en måned siden. Alle disse værker er stadig beskyttet af dansk og international copyright og LordOlegs ulovlige offentliggørelse vil derfor blive forsøgt eftersporet og standset. Foreløbig har foreningen Danske Tegneserieskabere kontaktet en række såkaldte torrent-tjenester og bedt dem stoppe deres offentliggørelse og videreformidling af ulovlighederne, men der overvejes også, om der skal foretages retlige skridt. Foreningen har via COPY-DAN adgang til økonomiske midler, der kan anvendes til retssager, hvor tegneserieskabernes ophavsret er overtrådt.
Den første torrent-tjeneste, http://www.torrents.net, har allerede fjernet alle links til materialet, efter henvendelsen fra Danske Tegneserieskabere. Så sent som i går kunne man stadig downloade næsten 4 Gb tegneserier via tjenestens website, men i dag bliver man mødt af en side, der fortæller, at man er gået forkert.
Kasper Hviid Tilmeldt: 28 Feb 2005, 14:02 Indlæg: 657
Han virker som en noget spøjs person, ham "LordOleg" ... han må jo gå meget op i tegneserier siden han gider gøre sig besværet med at få dem digitaliseret - han takker også tegnerne. Det er underligt at han ikke kan se at det skader den industri der skal sørge for at hans albums bliver trykt.
Jeg syntes det er lidt kvalmt, den måde pressen + piraterne prøver at få det til at handle om Ytringsfrihed. Indrømmet, jeg downloader da selv, men ... jeg prøver da ikke på at pynte på det, og nogle gange ville jeg egentlig hellere have betalt for skidtet, hvis jeg havde tjek på det der onlinebetaling.
Hvad kan man gøre? Ikke meget, tror jeg.
Man kunne skrive i kommentarfeltet at der mangler sider, at scanningen er elendig, eller at det ikke er det rigtige download ... alternativt kunne man fortælle, at produktionen af danske tegneserier er afhængig af at de personer der læser tegneserierne også betaler for dem. Det er muligt det ville skræmme nogen bort.
Det er også muligt at der findes noget torrent-software der kan sløve download-hastigheden ned, eller gøre filerne korrupte.
Hvis man trykker sin tegneserie på en Möbius-ring vil det være svært at omsætte den til digital form, uden konceptet går tabt. Sølvtryk vil næppe kunne scannes ordenligt. Det samme gælder al 3D (relief, pop-up, huller i siderne)
Apropos light-Cola:
Skrevet: 10 Jun 2010, 01:17
Frank Madsen
Site Admin Tilmeldt: 16 Nov 2003, 12:02 Indlæg: 7388 Bopæl: Birkerød
Kasper Hviid skrev:
Hvis man trykker sin tegneserie på en Möbius-ring vil det være svært at omsætte den til digital form, uden konceptet går tabt. Sølvtryk vil næppe kunne scannes ordenligt. Det samme gælder al 3D (relief, pop-up, huller i siderne)
Ja, men så ædes fortjenesten ved udgivelsen af tekniske omkostninger i stedet for af internetpirater. Det er ikke usædvanligt, at bøger med glimmer, huller, popup osv. giver tegneren mindre honorar med henvisning til de øgede produktionsomkostninger.
På Facebook har Niels Søndergaard og Carsten Søndergaard en diskussion om emnet, hvor CS foreslår, at tegnerne i lighed med musikerne går over til at sælge et produkt, der kræver kunstnerens tilstedeværelse i stedet for blot et mangfoldiggjort produkt. Akkurat som musikerne de seneste år er begyndt at prioritere koncerter frem for CD-udgivelser. CS nævner de arrangementer, Tegneserierådet har arrangeret med "live" tegnere, som en mulighed. Problemet er bare, at der ingen penge er i den slags, og at tegneserier er bedst, når de skabes i fred og ro ved tegnebrættet. Hvis serieskabere må se deres værker downloadet gratis og skal leve af gøgl og foredrag, bliver der meget lidt tid til at skabe de tegneserier, LordOleg og andre elsker så højt.
_________________ FRANK MADSEN Tegner og forfatter - alt i illustrationer, tegneserier, manuskripter og storyboards
Kasper Hviid Tilmeldt: 28 Feb 2005, 14:02 Indlæg: 657
Jeg kan huske en debat hvor en musiker fortalte at han havde lagt sin musik ud til gratis download på en torrent site. Men der var ingen der downloadede det, fordi den druknede i den gigantiske mængde af piratkopieret, kommercielt musik.
Det er et overset problem ved piratkopiering: Amatører der lægger deres ting ud til frit brug, er tvunget til at konkurrere med kommercielle udgivelser.
Skrevet: 10 Jun 2010, 22:00
Thomas S
Herold og bondeknold Tilmeldt: 18 Nov 2003, 09:53 Indlæg: 7163 Bopæl: Derhjemme
På nuværende tidspunkt tror jeg ikke, man skal forvente, at det er de store tab, der kommer på den konto. De færreste maskiner er velegnet til at læse indscannede tegneserier på. At der tilsyneladende kun findes to piratkopister af dansk materiale i det hele taget tyder vel også på, at det er et meget lille miljø - men problemet (eller det smarte, alt efter synsvinkel) ved torrents er, at så snart torrent og dataen er nede på en anden maskine, så kan det videredistribueres derfra. I princippet kan der opnås en hel sky af decentraliseret data, der ikke kan stoppes igen, om man så havde alverdens lovagenturer til rådighed. Ikke at det ser ud til, at vi er der.
Men hvis iPad o.l. apparater bliver reelle brugbare læseprodukter til tegneserier og bliver taget til sig som dette, at det læsende folk, ja, så er det klart, at tabene kan gå hen og blive mere end begrænsede. Problemet er om det så overhovedet lader sig bremse. Antipiraterne kan godt vinde enkelte slag, men kan de vinde krigen? Jeg har svært ved at tro det.
Så Søndergaards forslag er måske ikke det mest optimistiske, men kan være en reel fremtid. Problemet er bare, at for fx undertegnede og hovedparten af kulturbrugerne vil jeg tro, er det let nok at se, hvordan musikken kan leve af andet end udgivelser. Ja, det er vel sådan set for musikerne tilbage til deres oprindelige leveveje, fra før der blev opfundet lydlagringsmedier. Men trykte medier har jeg personligt meget svært ved at se, hvordan man kan generere primære indtægter af andet end netop det trykte medie (evt. i en anderledes elektronisk udgave, men stadig bestående af farvede prikker ordnet i en bestemt rækkefølge). Man kan naturligvis gøre lidt for samlerne, men hvis produktionen skal lægges om, sådan at det er produkter til samlerne, der skal skaffe hovedindtægten, så tror jeg ikke, der er lang levetid i det.
_________________ Overblik over danske serier på nettet: Tjek seriefeed.
Skrevet: 10 Jun 2010, 23:45
Thomas S
Herold og bondeknold Tilmeldt: 18 Nov 2003, 09:53 Indlæg: 7163 Bopæl: Derhjemme
Men uanset hvad så bliver krigen kæmpet derude. Og uanset hvad jeg synes om at læse serier på skærm, så er der en stor piratkopiindustri derude. Et par aktuelle nyheder fra krigen:
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster
Du kan ikke skrive nye emner i dette forum Du kan ikke besvare emner i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum
Klosterstræde 22
1157 København K
Telefon 333 222 11 www.faraos.dk
NYHED! Hemmelighedsfulde byer 9: Sandkornsteorien Pris kr. 248,00
NYHED! Animal'Z Så er der endelig nyt fra Bilal! En superflot fortælling i kridt. Naturen har spyttet sin vrede ud, og grupper af mennesker kæmper for at nå frem til nogle få oaser. Nogle få individer er hybrider mellem menneske og delfin, men hvad er man, hvis man er hybrid?Pris kr. 248,00
NYHED! Inkalen Dette er den samlede udgave af eventyret om John Difool, der er skrevet af Jodorowsky og mesterligt tegnet af Moebius. Pris kr. 398,00
NYHED! Metabaronens Våben ...en lang historie, Corneille, som går tilbage til Tipoldefaderen, Othon. Men der er også en anden slægtshistorie end Forfædrenes, en legende som ikke desto mindre fastlægger krigerens skæbne, den om Meta-Baronens hemmelighedsfulde våben. Pris kr. 128,00
Kommende udgivelser
Corto Maltese: Legenden om Venedig (Hugo Pratt) Kr. 248,00
Sambre 5 Kr. 128,00
Adeles ekstra-ordinære oplevel-ser 3: Den gale viden-skabs-mand Kr. 148,00
Jeremiah 29: Den lille kat er død Kr. 99,00
Manga/animé
Bleach vol. 30 Kr. 80,00
Negima vol. 25 Kr. 88,00
Gantz vol. 9 Kr. 104,00
Wild Ones vol. 9 Kr. 80,00
US tegneserier
Hellboy vol. 9: Wild Hunt Kr. 160,00